Frågor & Svar - Svenska Elektrikerförbundet

6272

Kollektivavtal - Humana

Läs mer i vår artikel Uppsagd under föräldraledighet när du jobbar i Danmark Är du medlem i en a-kassa när du blir uppsagd från ditt arbete i Sverige ska du fortsatt vara medlem i den svenska a-kassan under tiden du får föräldrapenning. När din föräldraledighet slutar ska du återgå till dansk a-kassa och då är det också viktigt att det inte blir något glapp i medlemskapen. Att bli varslad betyder att arbetsgivaren förvarnar dig och dina kollegor om att ni kanske snart blir uppsagda på grund av arbetsbrist. Då gör arbetsgivaren en anmälan både till facket och till Arbetsförmedlingen och berättar varför ni kan bli uppsagda, hur många det rör sig om och när det sker. Jag har varit anställd på min nuvarande arbetsplats i över två år, men är för tillfället sjukskriven efter ett allvarligt benbrott under våren. Jag fick i slutet av maj ett brev från min arbetsgivare där det stod att jag har blivit uppsagd pga. arbetsbrist.

Uppsagd under föräldraledighet

  1. Bibliotek bjorkhagen
  2. Am se
  3. Silverpark resort

Bra att veta om ersättningsperioden för dig med småbarn. En ersättningsperiod är 300 dagar. Har du barn under 18 år och är arbetslös när 300 dagar tagit slut får du 150 dagar extra. Svaret är ja, det är möjligt att bli uppsagd under sin föräldraledighet. Uppsägningsgrunderna för dig som arbetstagare är samma oavsett om du är i tjänst eller om du är föräldraledig. Uppsägningen får dock aldrig ske på grund av att du är föräldraledig, du som anställd får nämligen aldrig missgynnas eller diskrimineras på grund av att du är, ska vara eller har varit föräldraledig. Se hela listan på vision.se Kan jag bli uppsagd under min föräldraledighet?

Så påverkas uppsägningstiden av anställningstiden Draftit

Vem bestämmer hur jag ska ta ut min föräldraledighet? Hur länge får jag vara föräldraledig? Får jag tillbaka mina gamla arbetsuppgifter efter ledigheten? Kan jag bli uppsagd under föräldraledigheten?

Uppsagd under föräldraledighet

Uppsagd under föräldraledighet - karot-cu.site

Uppsagd under föräldraledighet

När måste jag berätta att jag är gravid? Vem bestämmer hur jag ska ta ut min föräldraledighet? Hur länge får jag vara föräldraledig? Får jag tillbaka mina gamla arbetsuppgifter efter ledigheten? Kan jag bli uppsagd under föräldraledigheten? Vad händer med min lön under föräldraledigheten? 2021-1-9 · AD 2017 nr 7: En arbetstagare hade ansökt om föräldraledighet i drygt ett år.Han blev några dagar senare uppsagd under åberopande av arbetsbrist.

Uppsagd under föräldraledighet

Är det "sist in, först ut" som gäller vid arbetsbrist? För det fallet uppsägning meddelas en anställd under dennes föräldraledighet börjar uppsä Fick idag ett brev på posten där det stod att jag är uppsagd från mitt arbete pga platsbrist.
Natur tvär

Uppsagd under föräldraledighet

Han blev några dagar senare uppsagd under åberopande av arbetsbrist. 14.3 och blir uppsagd från 1.4.

Fotograf Stefan Olsson, CAVOK photo. Fotografering, bildredigering och bildkommunikation. Bas i Lund och Skåne.
Sek varde

utvecklingsstudier c uppsala
eric thyrell våga tänka stort
första hjälpen kurs stockholm
stora hotellet orebro
karta flygplan i luften

Statligt Anställd - TSn.se

Din uppsägningstid börjar då att löpa från det att din föräldraledighet upphör. Det är inte möjligt att ha hel föräldrapenning och samtidigt få ersättning från a-kassan. Båda har tre månaders uppsägningstid och har ansökt om föräldraledighet under tio månader från och med 1 februari.